O remoncie dworca PKP i budowie nowego przystanku kolejowego w Wolbromiu słów kilka

Oprócz remontu budynku dworca PKP w Wolbromiu, budowany jest drugi przystanek kolejowy przy wjeździe od strony Olkusza (na wysokości stacji benzynowej): będzie się on składał z dwóch peronów oraz przejścia podziemnego dla pasażerów, w wyniku czego pociągi pasażerskie będą wkrótce zatrzymywały się w mieście dwa razy. Wartość prowadzonych obecnie prac wynosi ponad 15 milionów złotych. Przypominamy również, że wcześniej wyremontowane zostały już perony przy remontowanym dworcu.

Nowy przystanek “Wolbrom Zachodni” powstaje w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025. W ramach zadania, budowane są nowe perony o długości 150 metrów wraz z prowadzącymi do nich chodnikami, zabudową wiat peronowych i elementów małej architektury, a także montowane są ogrodzenia, tablice, wskaźniki czy piktogramy. Do peronów prowadzić będzie ponadto przejście podziemne z zadaszonymi  schodami i pochylnią dla osób niepełnosprawnych oraz winda – co jest chyba kompletną nowością w Powiecie Olkuskim.

Budowie nowego przystanku towarzyszy również przebudowa układu torowego: w celu budowy przejścia podziemnego stawiane są podpory tymczasowe dla konstrukcji odciążającej tory nr 1 i 2 oraz tor LHS, a także rozbierane jest podtorze w torze nr 1 i 2 linii nr 62 oraz w torze LHS. Po wykonaniu przejścia podziemnego, konstrukcja odciążająca zostanie zdemontowana, tor zostanie podbity i wyregulowany w planie i w profilu, tłuczeń zostanie uzupełniony, a jego pryzma wyprofilowana. Całość dopełni przebudowa sieci trakcyjnej oraz budowa oświetlenia peronu i dróg do niego prowadzących. Termin wykonania wszystkich wymienionych prac jest planowany na koniec 2023 roku.

Remont starego budynku dworca podzielony jest natomiast na dwa etapy: w pierwszym, obecnie realizowanym, nastąpi wymiana konstrukcji dachu, remont elewacji i wymiana stolarki. Z kolei w drugim odnowione zostanie wnętrze dworca, który zyska dzięki temu nowe funkcje. Obie inwestycje odbywają się z inicjatywy radnego Rady Powiatu w Olkuszu Piotra Gamrota.

Wolbromski dworzec kolejowy powstał pod koniec XIX wieku, w ramach budowy Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej, łączącej Dęblin z Dąbrową Górniczą. Początkowo linia była szerokotorowa, jednak po I wojnie światowej Polacy przebudowali ją na kolej normalnotorową. Sama trasa przebiegała natomiast przez Radom, Skarżysko Kamienną, Kielce i Olkusz do Dąbrowy Górniczej, z bocznicami również do Sosnowca i aż do granicy.

Avatar photo

Franciszek Rozmus