Mieszkaniec Olkusza wykazał się czujnością nie dał się oszukać metodą „na policjanta CBŚ”

Funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Olkuszu przyjęli zawiadomienie o próbie wyłudzenia pieniędzy od mieszkańca Olkusza: przestępca działał metodą „na policjanta CBŚ”, ale świadomy zagrożenia 50-latek wykazał się czujnością i nie dał się zwieść pozorom.

Na telefon mężczyzny zadzwonił oszust podający się za pracownika Centralnego Biura Śledczego Policji, który poinformował rozmówcę, że na jego koncie bankowym odnotowano próbę wyłudzenia 50 tysięcy złotych: fałszywy policjant zaczął rozpytywać olkuszanina, gdzie ten posiada swoje rachunki bankowe i kiedy osobiście odwiedzał oddział banku, po czym zażądał, aby 50-latek zalogował się swojej do bankowości elektronicznej. Na szczęście, mężczyzna nie wykonał jego poleceń i, gdy oszust się rozłączył, udał się na olkuską komendę i powiadomił mundurowych o całej sytuacji.

W związku z zaistniałą sytuacją, olkuscy stróże prawa apelują o zachowanie ostrożności podczas rozmów telefonicznych! Sposób działania oszustów przybiera bowiem różne formy i metody, ale zawsze zmierza do tego, aby okraść swoją ofiarę: za pomocą różnych technik manipulacyjnych przestępca pozyskuje dane, dzięki którym możliwe jest przejęcie pieniędzy z rachunków bankowych ofiar.

Jak działają oszuści metodą „na policjanta CBŚ/CBA”?

Oszuści podają się za funkcjonariuszy policji/CBŚ/CBA, a  następnie przedstawiają wymyśloną historię np. o rzekomym rozpracowywaniu grup hakerskich, czy próbie włamania na konto. Często wskazując fałszywie na zaangażowanie w proceder pracowników banków. Następnie prowadzą z „klientami” rozmowę, która ma na celu uzyskać jak najwięcej informacji. Potem przechodzą do konkretów i żądają od swoich ofiar loginów, haseł, czy środków uwierzytelniających umożliwiających dokonanie przelewu pieniędzy. W taki oto sposób osiągają swój cel. Dopiero po czasie ofiara orientuje się, że doszło do przestępstwa i z rachunku bankowego „zniknęły” jej pieniądze. 

Dlatego, bardzo ważne jest  zachowanie rozsądku i ograniczonego zaufania w kontaktach z osobami obcymi, podającymi się za policjantów czy pracowników banku. Szczególnie takimi, które namawiają nas do logowania się na rachunki bankowe. Pamiętajmy, że policjant lub pracownik banku nigdy nie zasugeruje konieczności przelewania pieniędzy bądź ich wypłaty ze względów bezpieczeństwa. Dlatego nigdy nie udostępniaj kodów, blików osobom trzecim poprzez wiadomości sms, komunikatory czy rozmowę. Podobnie jeśli chodzi o dane karty oraz kod cv – bank ani policjant nigdy nie proszą o takie informacje.  

Pamiętaj również, aby nie instalować na prośbę osoby trzeciej wskazanych przez nią aplikacji. Często takie aplikacje umożliwiają przejęcie kontroli nad urządzeniem. Mowa o tzw. oszustwie na zdalny pulpit. Nie instaluj na swoim urządzeniu oprogramowania pochodzącego z niewiadomych źródeł, co do którego nie masz pewności. 

Nie używaj do logowania do bankowości elektronicznej linków, które często przychodzą w smsach, mailach lub za pomocą innych komunikatorów. Zawsze zachowuj ostrożność podczas takich rozmów i nigdy nie działaj w pośpiechu. Przestrzeganie powyższych zasad z pewnością uchroni cię od utraty oszczędności

W momencie, kiedy ktoś chce nas oszukać przez telefon, podając się za policjanta – zakończmy rozmowę. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanej rozmowie komuś z rodziny lub zadzwońmy na numer alarmowy 112.

źródło: Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu

Avatar photo

Redakcja