W czwartek, w święto Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, w Bazylice Rzymskokatolickiej pw. św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu odbył się koncert utworów maryjnych na organach renesansowych.


Tym prestiżowym koncertem Fundacja Opcja Benedykta otworzyła piątą edycję Świętokrzyskich Dni Muzyki Dawnej – Mid Europe Early Music Festival o nazwie Dorobek i potencjał: potrwa on do 20 października, a kolejne koncerty w jego ramach będą miały miejsce w rejonie świętokrzyskim, Warszawie i na Warmii.


Świętokrzyskich Dni Muzyki Dawnej – Mid Europe Early Music Festival gromadzi najwybitniejszych wykonawców muzyki dawnej z całej Europy oraz umożliwia zaprezentowanie wybitnych dokonań polskich i zagranicznych artystów. Do tego grona zaliczają się również młode talenty, które podjęły się odtworzenia oryginalnego brzmienia muzyki dawnej, granej na pieczołowicie zrekonstruowanych instrumentach, do których należą olkuskie organy: unikat na skalę światową oraz duma polskiego dziedzictwa kulturowego.


Tego wieczoru na olkuskich organach zagrali prof. Krzysztof Urbaniak, którego nikomu z olkuszan nie trzeba przedstawiać, oraz, jako młody talent, Kacper Kwieciński: to organista młodego pokolenia, uczeń klasy organów dr. hab. Pawła Wróbla w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach. Kacper jest ponadto uczestnikiem kursów mistrzowskich w Olkuszu, Kielcach, Pasłęku oraz Lidzbarku Warmińskim z zakresu realizacji basso continuo, gry organowej oraz gry na klawesynie. W roku 2024 został on ponadto nagrodzony tytułem laureata podczas organizowanego w Poznaniu VII Międzynarodowego Konkursu W barokowym stylu oraz zajął I miejsce w XVII Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Dawnej w Leżajsku Z muzyką poprzez wieki – od renesansu do klasycyzmu.


Krzysztof Urbaniak zagrał Mikołaja Zieleńskiego Motet In festo Assumptionis B.M.V. Assumpta es Maria, Johanna Ulricha Steigledera [Ricercar Tabulatura, 1624], XI. Ricercar in A, Johna Bulla Salve Regina oraz improwizacje na tematy maryjne. Kacper Kwieciński zaprezentował z kolei Psalm 23 J. P. Sweelincka, Utwory z Tabulatury Oliwsko-Braniewskiej oraz G. Muffata Toccata Prima.