Trwająca od sierpnia modernizacja olkuskiego odcinka Drogi Krajowej 94 to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszym regionie od wielu lat. Wielu zastanawia się jak wiele udało się już zrobić, a ile jeszcze przed nami? Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się aktualnemu stanowi budowy oraz sprawdzić z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się wykonawcy w nadchodzących miesiącach.


Gruntowny remont „krajówki” w Srebrnym Mieście, prowadzony przez konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, MASFALT oraz DROGOMEX, wchodzi w kolejne etapy realizacji: jak informują przedstawiciele krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, poziom zaawansowania tej inwestycji wynosi obecnie już około 20%, a prowadzone działania obejmują zarówno przebudowę infrastruktury technicznej, jak i przygotowania do kluczowych elementów całego projektu.


Przypominamy, że do tej pory przeprowadzono już szereg prac ziemnych: zakończono budowę zbiorników retencyjnych przy ulicach Wspólnej i Pakuska, a wykonawcy kontynuują obecnie prace przy przebudowie wodociągów, gazociągów oraz sieci teletechnicznych i elektroenergetycznych. Trwają także roboty związane z budową kanalizacji deszczowej, budową muru oporowego oraz prace przy przejściach podziemnych, gdzie wykonano już pierwsze płyty denne południowych segmentów przejścia podziemnego przy ulicy Skalskiej oraz zbrojenie jego ścian. W rejonie drugiego z przejść rozebrano z kolei jego południową część oraz rozpoczęto wykopy pod nową konstrukcję. Na sąsiednim murze ukończono ponadto dwa segmenty ścian szczelinowych.


Ważną część robót stanowi również wypełnianie pustek krasowych w okolicach skrzyżowania DK94 z ulicami Kościuszki i Rabsztyńską poprzez wtłaczanie mieszaniny cementu oraz popiołów lotnych z elektrowni. GDDKiA potwierdziła przy tym, że wykorzystuje się do tego ponad 10% więcej materiałów, niż zakładano pierwotnie: Starszy Specjalista ds. Komunikacji Społecznej krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Kacper Michna wyjaśnia jednak, że ilość materiałów określona na etapie projektu miała charakter szacunkowy. „Wypełniamy te pustki zgodnie z faktyczną sytuacją pod ziemią, którą mogliśmy w pełni poznać dopiero po rozpoczęciu prac.” – dodaje. Warto także zaznaczyć, że prace te nie mają żadnego związku z rzekomymi XVII-wiecznymi sztolniami górniczymi, gdyż informacje o ich istnieniu nie zostały potwierdzone.


W minionych dniach do naszej redakcji zgłosił się również jeden z naszych Czytelników, który poprosił o interwencję w kwestii uciążliwego dojazdu do tymczasowego przejścia dla pieszych przy ulicy Skalskiej. „Droga do przejścia to katastrofa: wąski, krzywy chodnik, pełen dziur z kałużami, błotem, sprzętem remontowym i rurami. Po spadku temperatur będzie naprawdę ślisko. Najgorzej jest wieczorem, bo brak oświetlenia potęguje zagrożenie.” – pisze mieszkaniec Olkusza, wskazując ponadto na problem nieczynnej latarni w okolicy zakrętu drogi. „Teren wskazany na zdjęciach znajduje się poza obszarem naszej inwestycji. Nie odpowiadamy za to, w jaki sposób są oświetlone drogi lub chodniki zarządzane przez inne podmioty.” – odpowiedział na te zarzuty Kacper Michna.


Przypominamy, że w ramach inwestycji opiewającej na zawrotną kwotę ponad 217 milionów złotych przewidziano m.in. modernizację sześciu skrzyżowań oraz budowę dwóch przejść podziemnych i kładki dla pieszych. Kluczowym etapem przebudowy będzie natomiast budowa dwupoziomowego węzła na skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Rabsztyńskiej: węzeł ten umożliwi bowiem rozdzielenie ruchu lokalnego od głównej arterii, co korzystnie wpłynie zarówno na bezpieczeństwo, jak i płynność ruchu w centrum miasta. Na dodatek powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe oraz pieszo-rowerowe, a także ekrany akustyczne. Poprawione zostanie również odwodnienie w ciągu „krajówki”, a jej oświetlenie przejdzie modernizację.


Każdy remont wiąże się jednak z utrudnieniami, a licznie zgłaszane problemy wskazują na potrzebę baczniejszego monitorowania wpływu tej inwestycji na codzienne życie mieszkańców oraz lepszej koordynacji działań pomiędzy odpowiedzialnymi podmiotami. Wygląda natomiast na to, że choć remont DK94 w Olkuszu przysparza obecnie mnóstwo problemów oraz utrudnień, to po zakończeniu prac będziemy mogli cieszyć się naprawdę kompleksową oraz nowoczesną trasą.